Translate

Norsk sjokolademarsj

♪ Norsk sjokolademarsj
Det å skrive musikk for korps er jo ikke lett. Mange instrumenter, er det, og ompa musikk er litt spesielt. Det er veldig artig å få det til. Denne marsjen har jeg laget ved å ta utgangspunkt i en barneregle og i en barnesang, og dere kjenner dem selvsagt igjen, og hva jeg ville, var at dere skulle le til det hele. Og det er ingen spesiell sjokolade jeg har i tankene. Selv om Nidar jo lager bamsemums.

Har dere forresten fått med dere at en sånn lefse, med smør og sukker og kanel, er mye billigere å kjøpe enn hva sjokolade er? Og, det er jo kjempegodt. Kanskje bør jeg skrive en sånn lefsemarsj, også. Eller?

Ellers vil jeg slå fast, kjære venner, at det å lage seljefløyte ikke er akkurat det samme som å bygge med byggeklosser. I den voksne verden er "konsumering" et uttrykk, og, det bør dere lære dere hva er, for, det er fint å gå i butikken, men det å plukke blåbær er noe annet.

Men, altså, Norsk Sjokolademarsj! Vi er nok de eneste i verden som har det! Og, hør hvor flinke de er! Et annet sted har jeg tillat meg å lage en orkesterversjon av tonen, i en sammenheng, for at voksne skal få det. Men dette er barnas marsj. Nam, nam!



"Ha det på badet, din dumme sjokolade!" Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte hva vi egentlig sang da jeg var liten. Men noen er jo sånn, ikke sant, at de prøver å forføre ved å være søte, liksom. Og når de som prøver å forføre barn vil vaske seg, vel, da får de et problem. Jummie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar