Translate

Blåbærvisa


Denne sangen er jeg veldig glad i. Jeg laget melodien, blant flere, da jeg var innlagt på Sørlandet sykehus sensommeren 2007, og jeg laget den opprinnelig til salmen "Ein fin liten blome". Det var ikke et hyggelig opphold på sykehuset jeg hadde, og melodien betyr noe for meg av den grunn. Jeg husker ikke lenger når jeg laget teksten. Men det bør de vite på Tiller Distriktspsykiatriske Senter i Trondheim, hvor jeg laget den, og viste den fram. Og, etter at jeg laget teksten, laget jeg en ny tone, ganske lik, til "Ein fin liten blome". Her synger og spiller jeg selv. Først brukte jeg keyboardet mitt til å spille inn pianospillingen på musikkmaskinen min, som jeg fikk av mor, og så sang jeg inn på musikkmaskinen etterpå, oppå spillingen. Dessverre kan jeg ikke spille, hverken piano eller gitar, og ikke så mye trekkspill, heller, og det plager meg litt, for jeg føler meg litt dum, når jeg lager musikk. Men Gud gir, og, som dere hører, kan jeg jo spille litt.

Blåbærvisa - når jeg forsøker meg



BLÅBÆRVISA

Jeg er vel et blåbærlyng, ett i blant mer.
Om liten er stort hva jeg har.
Jeg står der i skogen og smiler og ler.
Snart kommer vel noen og tar.

At jeg er et blåbærlyng tror jeg så vel.
For hare og bjørn liker meg.
Som føde er frukten min svært aktuell
for hare og bjørn. Det tror jeg.

Og kommer et menneskebarn og vil ha –
det tror jeg så visst jeg får se –
så byr jeg fram bærene hoppende glad.
Vel. Inni meg det bør vel skje.

Og skulle det skje at den ikke blir spist,
min frukt, så er det ikke leit.
Da viser jeg styrke. Det er ikke trist
å være bekymringsløst greit.


Melodien laget jeg i 2007. Jeg mener jeg laget teksten i 2013 eller i 2014, og jeg spilte den inn i 2015.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar