Translate

Dagen i dag

Dagen i dag
," okey ... Kanskje trekkspill er litt spesielt. Da jeg var liten, var ikke trekkspill hva jeg hørte mest på, selv om jeg prøvde å lære å spille trekkspill, litt. Det gikk mere i sånn radiopop, liksom. Men hør, hvor fin trekkspilltonen er! Klangen, og lyden, mener jeg, selv når noteskrivingsprogrammet framfører. Og sangen er vel ganske typisk norsk? Det er litt sånn vi er.

Når en spiller sånn trekkspill, er en gjerne der at en er veldig klang. Det har med instrumentet å gjøre, men også med de toner som gjerne lages for trekkspill. Trekkspill lager jo veldig fin stemning! I andre toner for trekkspill jeg har laget har den som måtte spille fått vise litt sånn virtuositet. Men i denne sangen er det klang, trekkspillet er. Myndigheten, bare. Hva gjelder selve tonen, i sangen, vet jeg ikke hva den er laget ved, men lyden er elektronisk.



DAGEN I DAG

Jeg står opp fra mitt leie og tar titten ut.
Der er ingen slags lensmann og ingen slags fut.
Der er sol, det er vinter og hvit og kald snø.
Og jeg tenker, så fint. Jeg kan fryse og tø.

Og så spretter jeg oppi hva jeg har av klær.
De har fargene på, så jeg liker meg der.
Og så går jeg til verks med en virkelig glød.
Nå skal klærne få kjenne på armod og nød!

Og så spiser jeg frokost, og hopper i sko
som nok blir litt bevegede. En blir nok mo.
Og så spurter jeg ut i det kalde, som fri.
Nå skal kulden få kjenne på hva den har i!

Og den sola som skinner er littegrann søt.
For, den jo bare smiler, og er ikke bløt.
Og så tenker jeg klart, og da tenker jeg mitt.
For, da tenker jeg dagen er dagen min blitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar